Thursday, January 30, 2014

[Hebat] Jurutera China Bina Bahagian Jambatan Seberat 17,000 Tan Dan Boleh Diputarkan..

Dalam proses pembinaan sebuah jambatan, sekiranya ia melintasi sebuah jalan raya, sudah tentu ia akan menyebabkan kesesakan trafik yang teruk dan menganggu lalu lintas dengan pelbagai lencongan..Mengetahui akan permasalahan itu, para jurutera di China ada cara penyelesaiannya yang tersendiri, iaitu dengan membina bahagian jambatan di seberang jalan sebelum disambungkan pada bahagian yang lain..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


Jurutera pintar di China telah menjadi yang pertama membina sebahagian daripada bahagian jambatan yang besar dan boleh diputarkan terus ke tempat penyambungan supaya tidak menganggu laluan kereta api yang berada di bawahnya. Bahagian seberat 17,000 tan itu yang di bina di Bandar Wuhan itu telah dipasang di tempatnya pada 15 Januari lalu yang selepas di bina selari dengan landasan kereta api berkelajuan tinggi itu.

Keseluruhan proses putaran itu hanya mengambil masa selama 90 minit  dan ia dipasang pada kadar 106 darjah pada paksi setinggi 15 meter. Ini adalah penyelesaian intuitif yang pertama bagi China, kerana landasan kereta api itu dianggap terlalu penting untuk ditutup walaupun untuk sementara waktu. Apabila siap, jambatan sepanjang 256 meter akan melintasi 11 landasan kereta api termasuk landasan kereta api sepanjang 1,428 batu bagi perkhidmatan Beijing-Guangzhou ini.

Jambatan ini dijadualkan akan dibuka untuk lalu lintas pada akhir bulan ini. Dengan rangkaian kereta api berkelajuan tinggi di negara ini menjadi yang terbesar di dunia, maka tidak hairanlah kenapa jurutera tidak mahu menghentikan perkhidmatan kereta api ini semata-mata untuk menyambung bahagian jambatan ini. Masalah keperluan telah membuatkan para jurutera ini datang dengan idea penyelesaian yang kreatif dan inovatif, membuktikan bahawa jurutera boleh membuatkan segala-galanya mungkin


p/s: Hebat jugak diorang ni..

* Nak income lebih? Sertai Yoli sekarang! *

No comments:

Post a Comment